Bröd med frukt & nötter


Söndagar är den perfekta bakdagen. Iförrgår så provade jag ett nytt brödrecept med torkade aprikoser, russin och hasselnötter. Då nötterna är plockade från morfars trädgård så var det en del knäckande innan man kunde sätta igång. Men den som väntar på något gott.. Jag fick även användning av min brödform jag köpte entusiastiskt på Ikea för ungefär ett år sedan, men som inte har varit allt för använd.. Men nu ska det bli ändring på det! För gott var det! Igår kom sedan min vän Julia för att smaka på det över en kvällsfika! Och faktiskt så blev det ett brödbak även ikväll, det var så gott!

40-års kalas

Så då var det redan dags! 40-årskalas! Dock har tiden inte sprungit iväg alldeles för snabbt utan både Mariella och Julia skulle firas. Temat fär kvällen var Nostalgi och gästerna såg ut att vara hämtade från såväl 70-talet såsom 80-talet. Jag och Mariella körde dock på det ljuva 20-talet. Det bjöds på underbart god mat, bål, vodkameloner (Julias recept) och trevligt sällskap! Sedan blev det utgång på schemat! Lyckad kväll! Dagen innan hade jag varit på en fin födelsedagsfest hos Matilda (som dessvärre hade gått och blivit sjuk) och temat för presenter den här helgen blev hemmagjord färskost med pepparrotssmak i små fina burkar.

Drinkkväll

Förra lördagen blev det både drinkkväll och utgång. Mycket trevligt! Jag och Naz (se bild) var hemma hos Anna och gjorde hallonmojito och en drink kallad "A night of passion". Mycket spännande och mycket gott! Sedan kom andra fina vänner och gjorde oss sällskap lagom till utgången.

Brödbak och färskost

Finns det något bättre än nybakat bröd? igår blev ett oregano- & soltorkade tomaterbröd och ett bröd med musli i med mycket frukt och nötter bakat. Hasselnötter är allt underskattade i bröd! Färskost blev det också, en med pepparrotssmak och den andra med rosmarin och vitlök. Mums!
Finns det något bättre än nybakat bröd? Igår bakades det ett bröd med oregano & soltorkade tomater, och ett med en musli med mycket frukt och nötter. Hasselnötter är allt underskattade i brödbak! Färskost provade jag också mig på. Det blev en variant med pepparrotssmak och en med rosmarin och vitlök. Mums! Enkelt att göra, så prova!

Att man inte kom på att plocka fläder i rätt tid! Tänk så härligt att ha hemmagjord flädersaft att ta fram på höstkanten!
Varför kom jag inte på att plocka fläder när det var tid för det? Tänk så härligt det hade varit att kunna ta fram hemmagjord flädersaft nu till den stundande höstkanten..

Tid med vänner


Örter och tomat!


Fint sällskap och fint hus


RSS 2.0